Svar: Køre i klapvogn, barnevogn, bil, cykel er yt

16. september 2009

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Tvillingemor

Det lyder som om at du allerede har forsøgt en del, så det er desværre nok begrænset, hvor meget nyt jeg kan komme med til dig i dag ...

Man skal naturligvis overveje om der er noget der generer dine børn. Selvom selen i henholdsvis barnevogn, autostol osv. skal sidde stramt og tæt af sikkerhedsmæssige årsager, så må den ikke sidde for stramt og måske generer selen dem. Tjek derfor om deres seler evt. skal løsnes lidt ved skulderen, så de ikke føler sig presset helt så meget sammen.

De må naturligvis ikke føle det ubehageligt at sidde, det må ikke gøre ondt.

Det er også vigtigt at de føler sig underholdt. I barnevogn og klapvogn kan det være en god idé at sætte dem op, så de får udsyn - evt. lægge kalechen ned, så de virkelig kan se sig omkring. Hvis du har mulighed for det, kan du evt. sætte dem sammen - jeg ved ikke hvad type vogn du har. Det kan også være at du kan vende dem modsat, så de kigger fremad i stedet for på dig ...

I bilen kan det være en god idé at give dem et bamsespejl eller lignende, hvor de kan se dig selv, men hvor du samtidig også kan se dem. Man kan også sætte noget op på bagsiden af forsædet, som fanger deres opmærksomhed og gør det lidt sjovere at sidde i stolen og kigge.

Det kan dog også være at de simpelthen protesterer over alle de indtryk de får, når de transporteres på forskellig vis og her er det så bedre at gå modsatte vej, hjælpe dem med at blive skærmet netop ved at beholde kalechen oppe, men ofte også ved at give dem et eller andet i hånden, som de kan spise/drikke. En flaske som du har forsøgt dig med, hjælper ...

Annonce

... nogle gange, men også lidt mad (f.eks. frugtstykker) kan være en idé ... Her er det dog nødvendigt at du kun forsøger i barnevognen eller klapvognen og ikke i bilen, da du naturligt skal sikre dig at de ikke kan få noget galt i halsen, de er jo ikke så gamle ...

Der er også børn som har brug for at føle sig omsluttet og tæt pakket for at finde ro. Det kan være en god idé at bruge en voksipose eller lignende i barnevognen, ligesom man kan få en pose til bilen/autostolen - se www.cudle.dk. Hvis dine børn er vant til at føle sig omsluttet og tæt, når de skal sove, så vil det måske også hjælpe dem når de transporteres. Man kan naturligvis overveje hvorvidt det er relevant med den alder de har nu, de fleste børn vil jo netop synes det er dejligt at kunne bevæge sig, være mere med i hvad der sker osv. Men du kan overveje det ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal du naturligvis også overveje hvornår du kører hjemmefra med dem. Det er vigtigt at gøre det, på et tidspunkt som passer dem godt. Det kan være inden de f.eks. skal sove, hvor de er skiftet, har en dejlig ren numse, har fået masser af mad osv. og på den måde vende dem til netop at sove i barnevogn eller bil. Det handler jo også meget om tilvænning og med to børn, kunne jeg godt forestille mig at I i starten ikke kom så mange steder - så børnene har ikke været vant til at blive transporteret og det skal de så først rigtig lære nu ...

Hvis børnene virker glade for noget musik eller sang, så prøv at afspille dette i bilen og se om det kan få dem til at falde til ro.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke med dem!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor